Al vanaf 2017 werd actief ingezet op het verkorten van wachtlijsten, maar er gebeurde nog niks met bestaande wachtlijsten. Wat kunnen we doen om de wachtlijsten draaglijker te maken? Om ervoor te zorgen dat mensen op de wachtlijst niet verslechteren? En om de wachtlijst wellicht zelfs nuttig en waardevol te maken? Dit waren de vragen waar Lente Werner mee in haar hoofd zat toen ze zich twee jaar geleden aanmeldde voor Hacking Health Utrecht. Ze was toen cliënt en vrijwilliger bij de cliëntenraad van Altrecht. Haar team won de prijs voor beste innovatie met hun oplossing: WachtenWaard.
Hoe kwam je op dit onderwerp?
Als client heb ik meerdere behandeltrajecten gehad en heb veel op de wachtlijst gestaan. Ook andere cliënten, met wie ik in groepstherapie zat, hadden last van wachtlijsten. Toen ik de oproep voorbij zag komen van Hacking Health Utrecht om een uitdaging aan te melden dacht ik, ik weet wel een probleem. Het viel me al een tijd op dat de focus overal ligt op het verkorten van wachtlijsten. Maar niemand zette zich in op wat we kunnen doen met de bestaande wachtlijsten. Natuurlijk moeten de wachtlijsten korter, maar als je daar al op staat heb je er niks aan. De hackathon was een mooie kans om daar goed in te duiken.
Hoe heb jij je voorbereid op de hackathon?
Ik zat nog even te twijfelen of ik mee zou doen als uitdager of als oplosser. Als oplosser was veiliger, want als uitdager moest je pitchen. Die drempel viel weg door de voorbereidingsbijeenkomst waarbij je leerde om goed naar je uitdaging te kijken. Het was erg fijn om het probleem beter uit te denken en de pitch te oefenen. Zo ging ik goed voorbereid de hackathon in en wist ik beter waarover ik het had.
Hoe was de start van de hackathon voor jou?
Ik merkte dat veel mensen ‘aan’ gingen op het onderwerp. Na de pitches stonden er direct mensen om me heen om mee te denken en vragen te stellen. De mensen die zich aansloten benaderden de uitdaging met gevoel en passie en zagen het niet als een intellectueel vraagstuk. Het kwam vanuit de intrinsieke motivatie, iets wat nodig is als je drie dagen intensief samenwerkt! Wat volgde was een gemengd team bestaande uit mensen met een innovatie/design achtergrond, een BI achtergrond en iemand met kennis van zorgvergoeding.
Hoe heb je de hackathon ervaren?
Leuk, leerzaam, druk, waardevol… Ik heb veel geleerd over ontwerpprocessen en brainstormsessies door de begeleiding van de coaches en over procesbegeleiding. Het was absoluut een kans om vanuit veel kanten samen een oplossing uit te werken. Ik voelde ook een enorme tijdsdruk omdat ik niet weg wilde zonder een oplossing. Maar terwijl we ons op de eindpresentatie moesten focussen, was onze oplossing nog niet klaar. Uiteindelijk zijn we nog harder gaan werken en is het gelukkig gelukt om zowel het concept als de eindpresentatie af te maken.
En het resultaat?
Een groot succes! We hebben de prijs gewonnen voor beste innovatie. Hiermee kon ik aantonen dat het niet zomaar een idee is waar alleen ik potentie in zag, maar ook een jury van bestuurders, patiënt en zorgverlener zag de potentie. Zo had ik de steun om deze oplossing verder te brengen in de praktijk.
Het verhaal van Lente wordt binnenkort vervolgd…
Comments are closed