Hoe werkt het?

Hoe werkt het?

Het doel van deze hackathon is om tot oplossingen te komen voor problemen die ontstaan door de corona pandemie en de maatregelen die hierom worden getroffen. Dit doen we digitaal, dus iedereen kan meedoen: vanuit huis(quarantaine) of je werkplek!

1. Knelpunten & ideeën verzamelen op Sparkboard (t/m 26 maart).
2. Samenwerken aan oplossingen in Webex (t/m 26 maart).
3. Online ontwerp sprint voor de (complexe) problemen die overblijven (27 t/m 31 maart).

1. Knelpunten & ideeën verzamelen op Sparkboard
We verzamelen knelpunten en problemen op één plek: het Hack Corona Sparkboard. Iedereen kan hier een probleem indienen. Dit kan tot 26 maart. Voor sommige problemen zijn misschien al oplossingen beschikbaar. Iedereen kan op Sparkboard in de comments de aangedragen problemen koppelen aan bestaande oplossingen (uit bijvoorbeeld een andere regio). Zo wordt opnieuw het wiel uitvinden voorkomen.

2. Samenwerken aan oplossingen in Webex
Meld je aan voor de hackathon via Eventbrite als je wilt werken aan oplossingen. Je krijgt dan toegang tot de digitale Hack Corona community in het online platform Webex. Hier kan iedereen ideeën uitwisselen en samenwerken aan oplossingen.

3. Ontwerp sprint voor complexe problemen
Om gas te geven op de echt complexe problemen organiseren we een ontwerp sprint van 27 tot en met 31 maart. Je kiest het probleem waar je aan wilt werken en meldt je aan voor het bijbehorende team. Van 27 t/m 31 maart werken de teams intensief samen aan oplossingen. Dit gebeurt via Webex. Tijdens de hackathon zijn er dagelijks momenten waarop experts en coaches paraat staan om de teams te ondersteunen.

Om in korte tijd echt tot resultaat te kunnen komen vragen we van iedereen die zich aanmeldt voor de ontwerp sprint het commitment om je die vijf dagen minimaal 4 uur per dag in te zetten. Verder ben je vrij samen gedurende de dag met je team het werk te verdelen en online samen te werken. Wij ontraden de teams om fysiek bij elkaar te komen. Daarnaast zijn er twee vaste momenten waarbij je aanwezigheid noodzakelijk is:

Vrijdag 27 maart van 09.00-10.00 uur > online kick-off
Alle deelnemers van de ontwerp sprint verzamelen in Webex. Tijdens de kick-off leggen we de spelregels uit van de online hackathon, vertellen we met welke problemen we aan de slag gaan en worden de teams samengesteld.

Dinsdag 31 maart van 17.00-18.00 uur > online finale
Elk team levert dinsdag 31 maart uiterlijk om 14.00 uur een videopitch van hun oplossing in. Tijdens de online finale zijn alle deelnemers weer online aanwezig in Webex. De video’s worden getoond en er worden verdiepende vragen gesteld aan de teams. Een jury kiest 1 of meerdere teams die met hulp van Dutch Hacking Health en haar partners hun oplossing kunnen door ontwikkelen.

 

Voorbereiding

Je kunt je voorbereiden op de online hackathon door de instructievideo’s te bekijken van Webex Teams. Dit is het platform waar we mee werken en waarmee deelnemers kunnen chatten, videobellen, documenten delen en samenwerken. Het helpt dus als je al een beetje weet hoe alles werkt!