Werkwijze HHA

Werkwijze HHA

De hackathon vindt plaats op donderdag 2, vrijdag 3 en zaterdag 4 april in Amsterdam. Als deelnemer ben je op alle drie de dagen aanwezig. In aanloop naar de hackathon staan er voor een goede voorbereiding, met name voor de pitchers, nog andere momenten op de planning. Een overzicht van het traject:

Een bijeenkomst in de betrokken organisaties en in de stad (Pakhuis de Zwijger). Iedereen die nieuwsgierig is naar de hackathon is welkom (je hoeft nog niet persé deel te willen nemen).

Een bijeenkomst voor diegenen die ideeën, knelpunten of problemen in zorg en welzijn zien en zich voor de hackathon hebben aangemeld als pitcher. Je ontmoet tijdens de meet-ups andere pitchers en krijgt training ‘mens gerichte ontwerpen/design thinking.

Van het aantal aangedragen ideeën, knelpunten en problemen worden 25 pitches geselecteerd. Je wordt rond 3 maart geïnformeerd of jouw pitch door gaat naar de hackathon.

Om het idee, knelpunt of probleem goed te onderzoeken gaat de pitcher voorafgaand aan de hackathon op bezoek bij een Amsterdammer die hier in de praktijk mee te maken heeft.

De teams worden op de eerste dag van de hackathon samengesteld. Aan de start van het programma worden de deelnemers uitgebreid geïnformeerd over de 25 geselecteerde pitches. Vervolgens worden de teams gevormd. Als deelnemer kies je zelf aan welke pitch je graag jouw deelname levert. De hele vrijdag en zaterdagochtend zijn voor hacking! Ondersteund met coaching sessies gaan de teams aan de slag met hun uitdaging. Op zaterdagmiddag worden de oplossingen gepresenteerd en wordt de winnaar gekozen. Tijdens de hackathon wordt voor ontbijt, lunch en diner gezorgd.

De winnaar van de HHA gaat door naar de landelijke finale van Dutch Hacking Health. Hier presteren ook de winnaars van Nijmegen, Maastricht en Utrecht zich. Maar hier eindigt het niet: voor alle veelbelovende prototypes (finalist of niet)  zijn er mogelijkheden om door te gaan met ontwikkelen. In mei worden alle teams uitgenodigd voor een follow up sessie.